پیشتازی فولاد کویر در احداث تصفیه خانه پساب، گامی ارزشمند در راستای پایداری آب و بهره وری تولید است

استاندار اصفهان:

پیشتازی فولاد کویر در احداث تصفیه خانه پساب، گامی ارزشمند در راستای پایداری آب و بهره وری تولید است

 

دکتر سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان در بازدید از مجتمع فولاد کویر گفت: پیشتازی فولاد کویر در احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب، گامی ارزشمند در راستای پایداری آب و بهره وری تولید در منطقه است.

استاندار اصفهان، صبح پنج‌شنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۱ در سفر به شهرستان آران و بیدگل، از خطوط تولید، پروژه تصفیه خانه تکمیلی پساب و پروژه های توسعه مجتمع فولاد کویر بازدید و با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این مجتمع به دیدار و گفت و گو نشست.

دکتر سید رضا مرتضوی، در این بازدید، فعالیتهای انجام شده در فولاد کویر را منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: این مجتمع، عبارت «خواستن توانستن است» را محقق کرده و با اقدامات خود در دل کویر شرایطی را فراهم کرده است که ماحصل آن 240 میلیون دلار صادرات در سال 1400 است.

وی ادامه داد: رسیدن به چنین جایگاهی در حوزه تولید و صادرات واقعا ستودنی است و به مدیران این مجموعه بایستی دست مریزاد و خدا قوت بگوییم.

وی با بیان اینکه امیدواریم مجموعه استان بتواند کمک کند که اشتغال در این منطقه و تولید به نحو مطلوب و متعالی جلو برود، تاکید کرد: شرایط می بایست به سمتی برود که سبد محصولات تولیدی شهرستان آران و بیدگل صرفا در حوزه منسوجات و نساجی گیر نکند و تنوع حوزه های تولیدی در شهرستان مشاهده شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: قدم برداشتن در این مسیر قطعا از سرمایه های این منطقه می تواند باشد که ما به سهم خودمان هم از صاحبان صنایع قدردانی کرده و هم اعلام حمایت و پشتیبانی می کنیم.

مرتضوی به مطرح شدن مسائلی در خصوص آب و محیط زیست در منطقه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این مجتمع با پیشتازی خود در حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، در حوزه زیرساخت های تولید هم اقدامات ارزشمندی همچون احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب انجام داده است.

وی گفت: ماحصل سرمایه گذاری مجتمع فولاد کویر در انتقال پساب فاضلاب شهری کاشان به این مجتمع و احداث تصفیه خانه پساب فاضلاب می تواند کمک کند که شرایط پایدار تری در حوزه آب در منطقه فراهم گردیده و ماحصل آن در حوزه بهره وری، ارزش افزوده ای را به صنعت و تولید کشور اضافه کند.

مدیران کل حفاظت محیط زیست؛ صنعت، معدن و تجارت؛ راه و شهرسازی؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان و همچنین معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی، هماهنگی امور اقتصادی، توسعه مدیریت و منابع، هماهنگی امور عمرانی و جمعی از روسای سازمان‌های استان اصفهان در این بازدید استاندار اصفهان را همراهی می کردند.

تصفیه خانه تکمیلی پساب مجتمع فولاد کویر با هدف تامیـن آب پایدار برای این صنعت از محل فاضلاب شهری کاشان، حفظ محیط زیسـت وایجاد محدودیت در بهره برداری از آبهای زیرزمینی با سرمایه گذاری گسترده و آینده نگرانه احداث شده است.

برای انجام این پروژه ی مسئولانه، ۹۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب کاشان خریداری و خط انتقال آن تا محل مجتمع فولاد کویر به طول ۱۷ کیلومتر به انجام رسیده است.

مجتمع فولاد کویر بعنوان صنعت پیشگام کشور در عرصه رعایت استانداردهای زیست محیطی و همچنین رکورد دار مصرف کم آب در میان صنایع فولادین کشور، این تصفیه خانه را با بهره گیری از تکنولوژی MBR که یکی از به روزترین روشهای تصفیه فاضلاب و پساب در دنیاست، در فضایی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع احداث می کند.

با اجرای این پروژه مهم زیست محیطی و پیشرفته، آب تصفیه شده ی حاصل از تصفیه خانه کاشان که در حال حاضر بدون هیچ گونه استفاده ای در محیط طبیعی رها شده و موجب ایجاد آلودگی های محیطی می گردد، با استفاده از به روزترین تکنولوژی تصفیه فاضلاب، تصفیه شده و جهت استفاده در صنعت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

احداث این تصفیه خانه با رویکرد بومی سازی و ارتقای دانش فنی داخل کشور انجام شده و طراحی آن توسط مهندسان خارجی و بخش عمده ای از ساخت، تامین و نصب توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است.

 

۰۷ خرداد ۱۴۰۱