صعود 2 پله ای مجتمع فولاد کویر در لیست 100 شرکت برترایران

مجتمع فولاد کویر، در بیست و چهارمین همایش شرکت های برتر ایران، با کسب رتبه 62 برای سومین سال متوالی و با صعود 2 پله ای نسبت به سال گذشته در جمع 100 شرکت برتر کشور قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این مراسم با بیان این نکته که یکی از اهداف مهم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار است گفت: رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی واستفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور از دیگر اهداف مهم برگزاری رتبه‌بندی شرکت های برتر هستند.

کیانی بختیاری در خصوص اهمیت رتبه‌بندی100 IMI- برای بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: شناسایی جایگاه شرکت بین 500 شرکت برتر و وضعیت رقابتی آن به بنگاه‌ها کمک می‌کند تا از جایگاه خود بین 500 شرکت بزرگ کشور آگاه شوند و نیز، درباره وضعیت خود در مقایسه با رقیبان، شناخت شفاف و دقیقی پیدا کنند و آثار فعالیت‌شان را بر وضعیت رقابتی خود مشاهده نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا شرکت های بزرگ، شرکت های کوچک را در زنجیره تامین خود قرار می دهند و به توسعه این شرکت ها کمک می کنند. لذا انتظار این است که شرکت های برتر در راستای تحقق اهداف کلان اقتصادی به این موضوع مبادرت ورزند. ضمن این که در شرایط تحریم، شرکت های بزرگ می توانند از طریق دیپلماسی صنعتی به اقتصاد کشور کمک کنند.

در ادامه این نشست، مجید درویش معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر گفت: در رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران، ابتدا 500 شركت براساس شاخص"ميزان فروش (درآمد)" انتخاب و رتبه‌بندي مي‌شوند. پس از آن، اين 500 شركت براساس شاخص‌هاي ديگري نيز رتبه‌بندي مي‌شوند.

درویش تاکید کرد: شاخص‌های رتبه‌بندی در رتبه‌بندی100 IMI-، شاخص های کمّی هستند و مقادیر آنها از "صورت‌های مالی حسابرسی شده " شرکت‌ها استخراج می‌شود. بنابراین‌، بر خلاف بسیاری از ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها که در رتبه‌بندی شرکت‌ها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکت‌ها استفاده می‌کنند‌، در رتبه‌بندی100  IMI-‌، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص می‌کند و هیچ قضاوتی توسط اجرا کنندگان رتبه‌بندی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان برخي نتایج کلی در رتبه بندی سال 99  براساس سال مالي 98 گفت: ارزش افزوده 100 شرکت اول کشور برابر با 11درصد GDP یا تولید ناخالص داخلی بوده است و ارزش افزوده 500 شرکت برابر با 12 درصد GDP همچنین میزان فروش 100 شركت اول برابر با 37 درصد GDP و فروش 500 شركت برابر با41 درصد GDP بوده است.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر خاطر نشان کرد: اگر مجموع فروش 500 شركت را در نظر بگيريم، 89 درصد متعلق به 100 شركت اول بوده است كه اين خود، بزرگي اين شركت‌ها را در مقايسه با بقيه شركت‌ها نشان مي‌دهد.

بیست و چهارمین دوره همایش شرکت های برتر ایران، به همت سازمان مدیریت صنعتی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد که مجتمع فولاد کویر توانست در ارزیابی هیئت داوران و براساس نتایج به دست آمده، از میان ۵۰۰ شرکت راه یافته به این همایش، در لیست ۱۰۰ شرکت برتر کشور قرار گیرد.

نایب رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر در این باره گفت: خوشبختانه با تلاش کارکنان ارزش آفرین و تلاشگر  فولاد کویر، این مجتمع در سال جاری توانست ضمن تثبیت جایگاه خود در لیست یکصد شرکت برتر کشور، رتبه خود را در این لیست 2 پله ارتقا دهد.

حمیدرضا خوروش، تاکید کرد: تفکر رشد، توسعه نگری و پایدار اندیشی از ارکان اساسی فکری و استراتژیک این سازمان بزرگ محسوب می شود.

همایش شرکت های برتر ایران هر ساله با حضور مقامات ارشد کشور، سیاست گذاران اقتصادی و صنعتی، مدیران شرکت های برتر و بزرگ کشور، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، خبرنگاران صنعت و اصحاب رسانه برگزار می شود و از شرکت های پیشرو (انتخاب شده بر اساس روند رشد طی چهار سال اخیر)، تقدیر به عمل می آید.
 
این رتبه‌بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می‌کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه های صنعتی (رشته های مختلف کسب و کار)، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می‌شود.

۰۵ بهمن ۱۴۰۰