بازچرخانی آب در مجتمع فولاد کویر نمونه بارز و موفقی از تحقق اکولوژی صنعتی است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اجرای طرح بازچرخانی آب و قطع خروجی RO در مجتمع فولاد کویر نمونه بارز و موفقی از تحقق اکولوژی صنعتی است.

به گزارش روابط عمومی مجتمع فولاد کویر، دکتر ایرج حشمتی در بازدید از پروژه های زیست محیطی و بهره برداری از قطع خروجیRO  این مجتمع اظهار داشت: لازمه ی حرکت در مسیر  توسعه پایدار در حوزه صنعت، تحقق چهار شرط اساسی شامل اقتصادی بودن، حفاظت از محیط زیست، عدم بر هم زدن نظم اجتماعی و رعایت حقوق نسل آینده است.

دکتر ایرج حشمتی مهمترین دغدغه فعلی محیط زیست کشور را تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین دانست و گفت: یکی از راه های مجتمع فولاد کویر برای کمک به رفع دغدغه های کلان زیست محیطی کشور، راه اندازی و بهره برداری از خطوط ریلی جهت حمل و نقل کالا و محصول است.

وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات بنیادی و علمی در حوزه پایش محیط زیست، گفت: شهرستان آران وبیدگل از سال 96 هنوز هیچگونه جایگاه و ساختمان مشخصی برای محیط زیست ندارد و این در حالی است که جهت پاسخگویی به فعالان محیط زیستی و اجتماعی نیاز به سیستم پایش به صورت آنلاین و همچنین سنسور های آلایندگی و ... می باشد.

وی به اجرای طرح تصفیه خانه تکمیلی مجتمع فولاد کویر اشاره کرد و گفت: در این پروژه، فاضلابی که قرار بود وارد آب های زیر زمینی شود مقرر شده است که تبدیل به مواد اولیه جهت تولید در صنعت گردیده و پسماند های خط تولید نیز در کارخانجات و صنایع دیگر استفاده شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: جهت راه اندازی اکولوژی صنعتی، راه اندازی صنایع پایین دستی نیاز اصلی منطقه و کشور است تا مواد اولیه هر بخش از پسماند و محصولات صنعت دیگری تامین شود.

حشمتی تاکید کرد: یکی از ماموریت های مجتمع فولاد کویر، بالا بردن سطح آگاهی مردم از صنعت مورد نظر و استفاده از منابع تجدید پذیر مانند پنل خورشیدی است.

وی رعایت و آموزش نکات محیط زیستی و اطلاع رسانی آن به مردم در بخش صنعت را ضروری دانست و گفت: این اقدام بایستی در راستای مسئولیت اجتماعی به بهترین وجه ممکن صورت پذیرد.

وی به توسعه مجتمع فولاد کویر در آران و بیدگل اشاره کرد و گفت:  این مجتمع اقدام‌های خوبی در زمینه محیط زیست و توسعه فضای سبز انجام داده است.

حشمتی با اشاره به لزوم توسعه صنایع همراه با پیوست زیست محیطی گفت: وقتی توسعه صنعتی پیگیری می‌شود، تعریف بوم‌شناسی صنعتی نیز برای آن ضرورت دارد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل نیز در این مراسم به تولید سالانه بیش از 60 میلیون متر مکعب فرش ماشینی در شهرستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: ظرفیت این شهرستان در حوزه تولید فرش ماشینی، ظرفیتی بسیار بالاست اما موجب تک محصولی شدن اقتصاد منطقه شده است.

اسماعیل بایبوردی ادامه داد: این مساله نگران کننده است چرا که این شهرستان با صنعت فرش به عرش رسیده و در صورت نبود صنعت دیگری ممکن است از عرش به زمین بدون فرش سقوط کند.

وی با تاکید بر اینکه ما برای خروج از صنعت تک محصولی چاره ای جز حمایت از صنعت های تولیدی که به موازات صنعت فرش در منطقه استقرار یابند را نداریم، اظهار داشت: با توجه به مطالعات صورت گرفته، صنعت فولاد و نمک در زمره ی صنایع تولیدی مهم در راستای خروج از صنعت تک محصولی شهرستان قرار دارند.

وی اظهار داشت: مجتمع فولاد کویر شرکتی دانش بنیان است که به بهترین شکل، دانایی را به دارایی تبدیل کرده و در شرایط کنونی کشور ایران و تحریم های ظالمانه استکبار حدود 250 میلیون دلار ارز آوری از طریق صادرات داشته است.

دکتر بایبوردی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی و تحریم های کنونی، دولت چاره ای جز تولید و حمایت از تولید کنندگان ندارد، تاکید کرد: باید از افرادی همچون مدیران مجتمع فولاد کویر به بهترین شکل ممکن حمایت کرد زیرا تحقق واقعی شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر دشمنان ایران در حمایت از اشتغال و کسب و کار عملیاتی می شود.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد کویر موضوع «انشای علم بهتر است یا ثروت» را عملیاتی نموده و به همه ما فهمانده است که علمی که تبدیل به پژوهش، پژوهشی که تبدیل به ایده، ایده ای که تبدیل به محصولات و محصولاتی که منجر به ثروت و اشتغال گردد علم ناب است.

وی تاکید کرد: ما مدافع و حامی توسعه صنعت فولاد در شهرستان با پیوست  های زیست محیطی آن می باشیم و از مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست که نگهبان  و ناظر مسائل محیط زیستی بوده خواهشمندیم نظارت و پایش دقیق خود در این حوزه را حفظ نمایند.

عضو هیات مدیره مجتمع فولاد کویر نیز در این مراسم اظهار داشت: این مجتمع همواره مصمم به حرکت در راستای حفظ محیط زیست بوده و به هیچ قیمتی حاضر به لطمه به محیط زیست نبوده و نخواهد بود.

دکتر حسین زاده افزود: در راستای حفظ محیط زیست حدود ۶۸ هکتار جنگل کاری در قالب کاشت افزون بر ۲۰ هزار اصله درخت در مجتمع و اطراف آن انجام شده است و خروجی پساب این شرکت با ایجاد و راه اندازی تصفیه خانه به صفر رسیده است.

به گفته وی، برای بحث آب، این مجتمع ۹۰ لیتر پساب فاضلاب از کاشان خریداری شده است که استفاده آب این شرکت از سفره های آب زیرزمینی منطقه را به صفر خواهد رساند.

عضو هیات مدیره مجتمع فولاد کویر اظهار داشت: این مجتمع سالانه ۸۰۰ هزارتن فولاد تولید می کند که ۵۲ درصد آن به ۱۵ کشور جهان صادر می شود.

حسین زاده با اشاره به صادرات سالانه افزون بر ۲۰۰ میلیون دلاری مجتمع فولاد کویر یادآور شد: این مجتمع سال ۹۹ در حالی به عنوان صادر کننده ملی معرفی شد که به دلیل شرایط تحریم، شاهد کاهش صادرات در کشور بودیم.

۲۵ خرداد ۱۴۰۰