مجتمع فولاد کویر گام‌های موثری در زمینه توسعه برداشته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه فولاد خدمتی ماندگار در کشور است، افزود: مجتمع فولاد کویر گام‌های موثری در زمینه توسعه برداشته است.

به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی عصر شنبه در نشست مشترک با مدیران مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال در کشور برسیم که تلاش برای تحقق این مهم با اجرای طرح‌های مختلف توسعه‌ای در کشور در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه فولاد یکی از افتخارات کشور است گفت: ایران در رتبه ۱۰ فولاد جهان قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در بخش اکتشافات معدنی در کشور در اول راه هستیم و از لحاظ ذخایر معدنی کشور جایگاه خوبی داریم، چنانچه اکثر استان‌ها ذخایر انواع فلزات رنگین را دارند؛ به طور مثال در بخش تیتانیوم بزرگترین معدن خاورمیانه در جیرفت و کهنوج قرار دارد.

وی تصریح کرد: همه تلاش دولت باوجود تحریم‌های ظالمانه، رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان کشور بود، چنانچه بسته‌های حمایتی در زمینه‌های بانکی، تامین اجتماعی، مالیات و کسب و کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب شد.

نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نگاه توسعه‌ای، تکنولوژی و محیط زیستی مجتمع فولاد کویر مثبت است چنانچه به کارگیری نخبگان در این مهم موجب دلگرمی است.

سیدجواد ساداتی نژاد افزود: راه‌اندازی شهرک صنایع پایین دستی فولاد در منطقه آران و بیدگل ضروری است و می‌توان تولیدات این مجتمع را به سایر تولیدات فولادی با ارزش افزوده بالا تبدیل و رشد و شکوفایی بیشتر منطقه را فراهم کرد.

همچنین مدیرعامل مجتمع فولاد کویر در این مراسم گفت: این مجتمع با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات فولادی در سال، بزرگترین تولیدکننده میلگردهای کلاف مورد مصرف در طیف وسیعی از صنایع پایین دستی در ایران است.

احمد خوروش افزود: مجتمع فولاد کویر با تکیه بر توان داخلی متخصصان جوان توانسته است با ورود به بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس، اروپا و قاره آفریقا به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه صادرات مطرح شود.

وی با اشاره به هدف اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تکیه به توانمندی های داخلی گفت: صنعت فولاد به دلیل فراهم کردن زیرساخت های توسعه سایر صنایع و ضریب بالای اشتغالزایی یکی از مهمترین ملزومات تحقق این سیاست‌هاست.

وی میزان تولید و مصرف فولاد را یکی از نشانه های رونق اقتصادی و توسعه کشورها دانست و عنوان کرد: باوجود برخی مشکلات اقتصادی این مجموعه در زمینه تولید و صادرات در یک دهه گذشته نقش پررنگی داشته است.

مدیر عامل مجتمع فولاد کویر با اشاره به ادامه عملیات احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب مجتمع فولاد کویر گفت: با بهره برداری از این طرح، نیاز این مجتمع به آبهای زیرزمینی بطور کامل در این‌مجتمع قطع می شود.

وی با بیان اینکه  تصفیه خانه تکمیلی پساب مجتمع فولاد کویر با ظرفیت ورودی ۹۰ لیتر بر ثانیه با هدف تصفیه پساب شهری کاشان و استفاده از این منبع آبی در صنعت احداث می شود افزود: بهره برداری از پساب فاضلاب شهری کاشان از یک سو موجب قطع نیاز به برداشت از منابع آب زیرزمینی منطقه شده و از سوی دیگر معضلات زیست محیطی ناشی از جاری شدن پساب شهری در محیط طبیعی و استفاده نادرست آن در بخش کشاورزی را مرتفع می نماید.

وی خاطر نشان کرد: احداث این تصفیه‌خانه با رویکرد بومی‌سازی و ارتقای دانش فنی داخل کشور انجام شده و طراحی آن از سوی مهندسان خارجی و بخش عمده ای از ساخت، تامین و نصب توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است.

وی گفت: آب حاصل از این تصفیه خانه در سامانه خنک‌کننده خطوط تولید این مجتمع مورد استفاده و بازچرخانی مجدد قرار می‌گیرد و هیچگونه پساب خروجی نخواهد داشت.

 

 

 

۰۲ خرداد ۱۴۰۰