مسئولیت اجتماعی فولاد کویر؛ مراقبت از آب، هوا و آینده 

حرکت بر پایه استانداردهای جهانی ؛
مسئولیت اجتماعی فولاد کویر؛ مراقبت از آب، هوا و آینده   

مفهوم مسئولیت اجتماعی (CSR) از اوایل قرن بیستم و با رشد سریع صنایع شکل گرفت. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ این مفهوم به‌طور رسمی در ساختار کسب‌وکارها به عنوان یک شاخص مهم جای گرفت و در ایران نیز از دهه ۱۳۸۰، مسئولیت اجتماعی با نگاهی مدرن وارد فضای کسب‌وکار شد و پروژه‌های مرتبط با آن گسترش یافت. 

اما در ایران این موضوع از مفهوم درست خود فاصله گرفته است. ریشه اصلی این عدم انطباق به یک سوءتفاهم عمیق بازمی‌گردد: بسیاری از شرکت‌ها گمان می‌کنند با انجام چند پروژه خیریه یا تبلیغاتی، مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کرده‌اند. در حالی که مسئولیت اجتماعی واقعی به معنای تغییر بنیادین در شیوه اداره کسب‌وکار است؛ یعنی اصلاح رفتار  به‌ گونه‌ای است که علاوه بر منافع اقتصادی، به نفع جامعه و رفاه عمومی نیز باشد. 

در این میان فولاد کویر با درک صحیح اصول مسئولیت اجتماعی در جهت اصلاح و بهبود فرایندهای تولیدی خود حرکت کرده و در راستای مدیریت منابع آبی در خطوط تولید فعلی و مراقبت از هوا در پروژه توسعه خود گام برداشته است. این حرکت در قالب اقدامات خردمندانه، جسورانه و داوطلبانه منجر به تعریف پروژه های عظیم تحول آفرین در صنعت فولاد کشور شده است. 

پس از چندسال از آغاز  راه اندازی در سال ۱۳۸۶، فولاد کویر با طراحی سیستم بازچرخانی آب و شیرین سازی آب شور، موجب کاهش چشم‎گیر مصرف شده است. اما با این وجود در  سال ۱۳۹۵ با مطالعات گسترده و با  اتخاذ تصمیمی بزرگ وابستگی خود به منابع زیرزمینی در حوزه آب را قطع کرده و با تأسیس  تصفیه خانه تکمیلی، آب مورد نیاز مجموعه رااز طریق تصفیه فاضلاب  تأمین می کند که به سبب سطح تکنولوژی استفاده شده در این تصفیه خانه و کیفیت خروجی بسیار بالا، سیستم بازچرخانی خطوط نورد با توان سه برابری، مصرف آب را تا یک سوم کاهش دادند. 

از طرف دیگر فولاد کویر برای پروژه فولادسازی از سیستم آبرسانی بسیار مدرنی استفاده می کند که به خاطر بسته بودن چرخه آبرسانی، مصرف آب در پروژه فولادسازی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. در سوی دیگر  نیز، پروژه غبارگیر (FES) در پروژه فولادسازی که در آن از به روزترین تکنولوژی های جهان بهره گرفته شده، سطح آلایندگی را بیش از ۱۶ برابر استاندارد محیط زیست مدیریت می کند.   

مسئولیت اجتماعی تنها به کمک‌های مالی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید در ساختار و استراتژی‌های اصلی شرکت‌ها جای گیرد.واقعیت این است که مسئولیت اجتماعی باید یک تعهد پایدار و سیستمی باشد نه یک رفتار مقطعی و نمایشی، در غیر این صورت، نه تنها جامعه از آن بهره‌مند نخواهد شد، بلکه اساس پایداری کسب و کار نیز از بین خواهد رفت.
 

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۴