پیشتازی فولاد کویر برای رسیدن به فولاد سبز

حسین حسین‌زاده در حاشیه «سمپوزیوم فولاد 402» عنوان کرد
پیشتازی فولاد کویر برای رسیدن به فولاد سبز

بیست‌وپنجمین همایش پژوهش‌گران صنعت فولاد کشور با عنوان «سمپوزیوم فولاد 402»، از 2 تا 4 آبان ماه 1402 در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فولاد کویر، مدیران و معاونان مجتمع فولاد کویر در این سمپوزیوم که هر سال توسط انجمن آهن و فولاد ایران و با حمایت شرکت‌های فولادی و دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، حضور پررنگی داشتند. هدف از برگزاری سالانه سمپوزیوم فولاد، ایجاد زمینه مساعد برای برقراری ارتباط میان دست‌اندرکاران صنعت فولاد کشور با اساتید و دانش‌جویان تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌گران برای رفع مشکلات و توسعه بیش‌تر این صنعت است.

یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، میانگین سرانه مصرف فولاد است. در ایران میزان مصرف فولاد از میانگین جهانی کم‌تر است و باید به سمت مصرف بیش‌تر حرکت کند. یکی از پنل های تخصصی همایش سمپوزیوم فولاد 402 «مراحل عبور از تکنولوژی موجود به فناوری فولاد سبز در کشور» بود و در آن به مزیت‌ها و چالش‌های فولاد سبز پرداخته شد.

رئیس هیأت مدیره فولاد کویر در این زمینه به خبرنگار ما گفت: فولاد کویر که اکنون در مرحله طرح توسعه و احداث پروژه ذوب قرار دارد، پیش‌بینی‌ها و دوراندیشی‌های بسیاری را برای تولید فولاد سبز انجام داده است.

حسین حسین‌زاده افزود: اقدامات گوناگونی مثل کاشت 6 میلیون نهال، احداث کارخانه فرآوری آب برای تولید 90 لیتر بر ثانیه آب مقطر از فاضلاب شهری کاشان و پیش‌بینی نصب غبارگیر برای جذب آلودگی‌ها و رساندن آن به زیر استانداردهای جهانی، نشان‌دهنده پیشتاز بودن فولاد کویر برای رسیدن به فولاد سبز است.

از مهم‌ترین دلایل استفاده از فولاد سبز می‌توان به مواردی هم‌چون حفاظت از محیط زیست و حفظ منابع طبیعی، کاهش مصرف انرژی و جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر به‌جای انرژی‌های فسیلی، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش مصرف آب، استفاده از بازیافت، استفاده از منابع پایدار و توسعه بازارهای صادراتی اشاره کرد. گفتنی است بر اساس قوانین بین‌المللی به‌زودی فولادی که با روش سبز تولید نشود، امکان صادرات نخواهد داشت.

سمپوزیوم فولاد 402 پنج‌شنبه چهارم آبان‌ماه به کار خود پایان داد.

۰۶ آبان ۱۴۰۲